Service av vintage Omega automatic (Bumper)

I følge serienr er denne klokken fra slutten av 40-tallet. Bumper eller hammerautomatikk var en tidlig utgave av automatisk opptrekk for armbåndsur, og kommer i flere utgaver fra mange forskjellige merker. Til tross for at den selvtrekkende mekanisken fremstår noe brutal, har flere av disse fungert i mange mange år. Dette eksemplaret er i fin stand alder tatt i betraktning. Urverket i denne klokken er Omega sitt Caliber.332

Her kommer det en liten gjennomgang av monteringen av dette urverket. Klokken vil i utgangspunktet ikke la seg måle på apparatet og oljen i urverket er helt tørr.

Urverket er renset og klart for montering, "ny" orginal Omega hovedfjær er funnet frem.

Fjærhusveggen får fett og der fjæren gnir mot fjærhuslokket legges det litt olje

Verksplaten legges i verkholderen og balansen demonteres.

Fjærhus og kjerne er ferdig oljet og monteres i urverket.

Fjærhusklobe monteres

Hjulene i løpeverkes plasseres i verksplaten.

Løpeverkskloben monteres på.

Ankeret settes på plass.

Urverket snus rundt og viserfriksjon og opptrekk monteres.

Løpeverk, anker og dekksteiner oljes og balansen monteres.

Klokken lar seg ikke måle på apparatet og spiralen beveger seg merkelig. Den andre runden av spiral slår i rykkerlåspinnen.

Spiralfeste i senter ligger skjevt i forhold til balanselageret, spiral rettes opp og rykkerlåsen strammes litt slik at spiralen har mindre bevegelse i rykkerlåsen når den pulserer.

Klokken går nå innenfor specs og tallskive monteres.

Visere monteres.

Klokken smiler (:

Uverket monteres i kassen.

Automatikkhjulet demonteres og oljes.

Ferdig smurt og klart til bruk!

Bumperfjærene monteres, denne automatikkrotoren svinger ikke rundt, men frem og tilbake mellom de fjærene. Fjærene hjelper rotoren på en ny runde når de treffes. De reduserer også vibrasjonene som dukker opp når hammeren slår frem og tilbake slik at man ikke får støtskader på urverket under bruk.

Automatikkhjul og rotor justeres inn så det ligger riktig. Om noen har lagt merke til skrapemerkene på verksplaten så er det typisk at det også er slitasje under rotoren. Her er det ingen tegn til slitasje så man kan konkludere med rotordrev med aksling har blitt byttet.

Urverket er ferdig montert og klart for kontroll på winder.

Oversiktsbilde (:

Glasset har blitt polert på polermaskin og får nå en siste finish med polywatch.

Klar ferdig klokke.

UAVHENGIG URMAKER I OSLO

SERTIFISERT OMEGA-URMAKER

ÅPNINGSTIDER:
0900 - 1600,
mandag til fredag.
ORG NR:
926 695 118
FØLG UR-TJENESTEN:
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram